Wij vinden het belangrijk om vooraf te bepalen wat de wensen zijn omtrent de nieuwe website, shop of app. Welke digitale middelen er al zijn en wat het doel is van de nieuwe applicatie.
Voordat een designer start met ontwerpen of een developer gaat ontwikkelen, is het belangrijk om in grote lijnen te weten wat de doelen, doelgroepen, probleemstellingen en randvoorwaarden voor het design zijn. Vaak krijgen wij deze informatie in een briefing van onze opdrachtgever of doen wij deze analyse samen vooraf. Hoe zien de verschillende doelgroepen er precies uit? Hoe denken ze, waar hebben ze behoefte aan, wat vinden ze vervelend?
Tevens wordt het huidige informatiesysteem en/of de huidige situatie beschreven. Het plan verschaft duidelijkheid over welke informatiebehoefte er aanwezig is en hoe in deze behoefte door het nieuwe informatiesysteem wordt voorzien. Er wordt bepaald welke toekomstige informatiebehoeftes er zijn en de verschillende mogelijkheden van automatisering en de consequenties hiervan. De rapportage van de strategische sessie dient als input voor de volgende fase in het proces, namelijk het maken van de wireframes en het technisch document voor de nieuw te ontwikkelen applicatie.